Onderdeel B

About human values: Understanding the customer

Zoek de consument op en verdiep je in hem! Ga naar winkels en locaties waar je mensen kunt spreken over kleding. Gebruik daarbij bijvoorbeeld de ‘laddering-techniek’ om te achterhalen wat de onderliggende waarden zijn die ten grondslag liggen aan voorkeuren en gedrag van mensen. Probeer vervolgens meaning-based-segmenten te onderscheiden onder de mensen die je spreekt.

Geef in een verslag weer hoe je je onderzoek hebt voorbereid, hoe je het hebt uitgevoerd, welke informatie het heeft opgeleverd en hoe je tot een segmentatie bent gekomen.

VOORBEREIDING

Boek ‘Making Meaning’ gelezen.
Bepaalde vragen van te voren vastgesteld om zo ‘diep’ mogelijk de beweegredenen te achterhalen.
Hyves van crocs opgezocht voor gebruiker informatie.

Wij zijn naar de Croq winkel gegaan in Rotterdam en hebben daar een aantal mensen ondervraagd die met Croqs liepen.

We hebben de laddering techniek toegepast om uit te zoeken wat de kernwaarden zijn voor de mensen die met Croqs lopen.

UITVOERING

INTERVIEW 1

Functionaliteit kwam bij elk interview naar boven, de Croqs lopen erg licht en zijn goed voor je voeten. Functionaliteit is belangrijker voor de Croq gebruiker dan het uiterlijk van de schoen. In plaats van de bekende teen slipper wordt nu de Croq gekozen. Als we verder daar gingen vragen kwam er uit dat ze het belangrijk vonden om geen vermoeide voeten te hebben na het einde van de dag. Een gevoel van vrijheid wil de Croq gebruiker hebben. Gaan en staan waar ze willen zonder tegen stribbeling van het lichaam.

Nu iedereen het had over hoe lekker de Croqs wel niet lopen konden we het niet laten en hebben wij ook een paar Croqs aangehad. En inderdaad ze lopen ontzettend lekker en licht, maar zien er niet uit.

Het was wel moeilijk om de laddering techniek toe te passen iedereen zegt gelijk dat het puur functioneel is, maar uiteindelijk konden we wel concluderen dat het om vrijheid ging.

6 mensen:

28 jaar vrouw
26 jaar vrouw
36 jaar vrouw
42 jaar vrouw
27 jaar vrouw
59 jaar vrouw

INTERVIEW 2

Op een warme, zonnige zondag in de centrum van Rotterdam volwassenen gevraagd. Rondgelopen met een mapje met blaadjes en een pen om vervolgens belangrijke kernwoorden en opmerkingen te noteren.

INFORMATIE

55 jaar – vrouw

Nieuwsgierig – gemotiveerd door meerdere mensen om zich heen, incl. dochter.
Comfortabel – fysieke klachten aan voeten, de enige schoenen met minste last.
Ongeïnteresseerd in uiterlijk, niet modebewust.
Gok gewaagd.
Gevoel van vrijheid en verwezenlijking.

27 jaar – man

Beweegredenen waren nogal simpel van aard.
Prijs (aanbieding).
Zomerse en luchtige schoenen.
Uiterlijk onbelangrijk.
Mode onbelangrijk.
Impuls aanschaf gemotiveerd door de bekendheid.

61 jaar – vrouw

Vakantie naar strand met heel veel stenen. Licht, comfortabel, praktisch.
Daarna gebruikt voor werk. Past bij werkkleding. Ongracieus ding.
Gevoel van vrijheid, geen zorgen (tijdens werk)
Onzekerheid, alleen voor werk gebruiken, niet voor uitgaan, maakt zich druk hoe anderen ernaar kijken.

63 jaar – man

Man was niet helemaal 100%, had een vrouw bij zich die het (meeste) praten voor hem deed.
Comfortabel – fysieke klachten aan voeten, de enige schoenen met minste last.
Gevoel van veiligheid ivm klachten en andere handicaps. Dit waren de enige schoenen die hem dit gevoel kon geven.

59 jaar – vrouw

Nieuwsgierig – gemotiveerd door meerdere mensen om zich heen, incl. Dochter.
Comfortabel – ivm veel lopen.
Flexibel – makkelijk schoonmaken, lage onderhoud.
Uiterlijk – Nette klomp, lekker boers.

Gevoel van vrijheid, maar beperkt. Niet constant in gebruik door onzekerheid (mode).

29 jaar – vrouw

Nieuwsgierig – gemotiveerd door meerdere mensen om zich heen.
Comfortabel – ivm veel lopen, makkelijk.
Uniek – het is een meerwaarde voor haar, gevoel van vrijheid en individualiteit, geen zorgen.

HYVES: Croc community

Mensen zijn heel erg behulpzaam en geven elkaar tips over hoe je het beste met je Crocs kan omgaan.

Het profiel van deze hyve kent bijna 2000 gebruikers en bestaat grotendeels van vrouwen van alle leeftijden vanaf de 20 jaar. De meeste voorkomende leeftijden zijn 20 tot 30 jarigen.

Er heerst wel enigszins een onzekerheid onder de mensen in verband met de uiterlijk van de crocs. Ze dragen het voornamelijk binnen of bijvoorbeeld bij de camping.

Plaats een reactie